ניפוח צמיגים – כל מה שצריך לדעת

כל כמה זמן מחליפים צמיגים
תוכן עניינים

ניפוח צמיגים הוא אחד מהטיפולים הבסיסיים והחשובים ביותר לתחזוקת הרכב. למרות שמדובר בפעולה פשוטה יחסית, רבים מהנהגים אינם מקפידים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים באופן סדיר, מה שעלול להשפיע לרעה על בטיחות הנסיעה, ביצועי הרכב וצריכת הדלק. במאמר זה נסקור את חשיבות ניפוח הצמיגים, איך עושים זאת נכון, והאם באמת כדאי לנפח את הצמיגים למקסימום לחץ ה־PSI הרשום עליהם.

חשיבות ניפוח הצמיגים

לחץ אוויר תקין בצמיגים חיוני לבטיחות הנסיעה ולחיסכון בדלק. כאשר הלחץ נמוך מדי, שטח המגע של הצמיג עם הכביש גדל, מה שגורם לשחיקה מואצת, התחממות יתר, צריכת דלק גבוהה יותר וסכנה לאובדן שליטה ברכב. לעומת זאת, לחץ גבוה מדי עלול לגרום לשחיקה לא אחידה של הצמיגים, לפגיעה בנוחות הנסיעה ואף לסיכון של התפוצצות הצמיגים בתנאים קיצוניים.

ניפוח נכון גם מאריך את חיי הצמיגים. צמיגים שמתוחזקים בלחץ מתאים נשחקים בצורה מאוזנת, שומרים על ביצועי אחיזה טובים בכביש רטוב או יבש, ותורמים לנסיעה חלקה ובטוחה יותר.

מתי וכמה לנפח?

רוב יצרני הרכב ממליצים לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים לפחות אחת לחודש, ובמיוחד לפני נסיעות ארוכות או כשמבחינים בשינוי ביכולת הנהיגה. את ערכי הלחץ המומלצים ניתן למצוא בדרך כלל על מדבקה בדלת הנהג, במכסה הדלק או בספר הרכב.טיפ: גם צמיגים "חדשים" בני פחות משנה עלולים להיחלש אם הם נשמרים בתנאים לא תקינים, כמו חום גבוה או חוסר שימוש ממושך.

הערכים המומלצים משתנים לפי דגם הרכב, סוג הצמיג והעומס על הרכב. חשוב לנפח את הצמיגים כאשר הם קרים (לפני נסיעה ארוכה), שכן חום הנסיעה מעלה את לחץ האוויר באופן זמני ועלול להטעות את המדידה.

איך יודעים אם הלחץ בצמיגים אינו תקין?

נהגים רבים אינם שמים לב לסימנים שמצביעים על לחץ אוויר לא תקין. הנה כמה תסמינים שיכולים להעיד על בעיה:

הגה כבד מהרגיל – כאשר הלחץ נמוך, נדרש יותר כוח כדי לסובב את ההגה.

סטייה מהכיוון בעת נסיעה ישרה – לחץ לא שווה בין הגלגלים עלול לגרום לרכב לנטות לאחד הצדדים.

צריכת דלק מוגברת – אם התחלתם לתדלק בתדירות גבוהה יותר בלי שינוי בהרגלי הנהיגה, ייתכן שהצמיגים לא מנופחים כראוי.

שחיקה לא אחידה של הצמיגים – אם חלק מהצמיג נשחק יותר מהאחר, זו עלולה להיות תוצאה של ניפוח לא נכון.

האם לנפח את הצמיגים ללחץ ה־PSI המקסימלי?

שאלה נפוצה בקרב נהגים היא האם לנפח את הצמיגים ללחץ ה־PSI המקסימלי שמופיע על דופן הצמיג. התשובה היא חד-משמעית: לא.

הלחץ המקסימלי שרשום על הצמיג מציין את הלחץ המרבי שהצמיג יכול לעמוד בו מבחינת מבנה פיזי – אך הוא אינו הלחץ המומלץ לנסיעה רגילה. יצרני הרכב קובעים את הלחץ המומלץ בהתאם למשקל הרכב, חלוקת העומס, רמת הנוחות הרצויה וביצועי הבטיחות. ניפוח ללחץ מקסימלי עלול לפגוע באחיזת הרכב בכביש, לקצר את אורך חיי הצמיגים ולגרום לרכב לקפוץ או לסטות קלות בנסיעה.

במקרים מסוימים – כמו כאשר נושאים מטען כבד במיוחד או נוהגים במהירויות גבוהות לאורך זמן – אפשר לשקול להעלות מעט את לחץ האוויר, אך עדיין לא להגיע למקסימום אלא בהתאם להמלצות יצרן הרכב.

ניפוח יתר – סכנות שצריך להכיר

למרות שחלק מהנהגים סבורים שלחץ גבוה יותר "משפר את הביצועים", בפועל יש לכך חסרונות ברורים:

פגיעה באחיזת הצמיג בכביש – שטח המגע של הצמיג עם האספלט מצטמצם, מה שיכול לגרום להחלקה, במיוחד בכביש רטוב.

שחיקה מוגברת במרכז הצמיג – לחץ גבוה יגרום לצמיג להישחק יותר במרכז מאשר בצדדים, ויקצר את חייו.

פחות נוחות – הצמיגים סופגים פחות מהמורות, והנסיעה הופכת לקופצנית ולא נוחה.

לסיום, חשוב להבין שלחץ האוויר בצמיגים הוא לא רק עניין טכני, אלא מרכיב בטיחותי ראשון במעלה. הקפדה על ערכים נכונים לפי הוראות יצרן הרכב תבטיח שילוב אופטימלי בין חיסכון, נוחות ובטיחות. לא כדאי לנפח את הצמיגים לערך המרבי שמצוין עליהם – זהו רק גבול היכולת, לא היעד. כמו בתחומים רבים אחרים ברכב – האיזון הוא המפתח.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא
03-7942489